تبلیغات
معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات
معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات

اگه یادتون باشه کتاب «بازاندیشی درباره رسانه،دین و فرهنگ» رو در چند پست قبل (اینجا) خدمتتون معرفی کردم. و قول دادم خلاصه ای از مطالب کتاب رو که مطالعه می کنم براتون بگذارم.خوب شروع می کنیم:

(تحلیل رسانه ها،دین و فرهنگ - طرح موضوع)

مقدمه:
هدف این کتاب ایجاد پیوند میان نظریه های دین،رسانه و فرهنگ در مجموعه ای منسجم تر است. نویسنده می خواهد از طریق این مثلث نظری دوباره به روابط ساده تر بین دین و رسانه ها،رسانه ها و فرهنگ و دین و فرهنگ بپردازد که از گذشته تا کنون،هم نظریه،هم پژوهش متصف به آن بوده است.اعتقاد نویسنده بر این است که باید رسانه ها،دین و فرهنگ را شبکه ای به هم پیوسته در درون جامعه قلمداد کنند و این نخستین گام را به سوی درک بسیار پیچیده ی این پدیده ها بر می دارد.

تعدادی از مقالات کتاب نخستین بار در سال 1993 در همایش «رسانه،دین و فرهنگ» در دانشگاه ااپسالای سوئیس ارائه شد.در این همایش محققان مختلفی از کشورهای اروپایی،امریکای شمالی و افریقا حضور داشتند.سایر مقالات در همایش های بعدی در کره و استرالیا،درسال 1994 و در بولدر کلرادو،در اوایل سال 1996،عرضه شده اند.

مقالات این کتاب در چهار بخش موضوعی تنظیم شده است.بخش اول شامل سه مقاله درباره ی گزاره های هنجاری-بنیادی درباره ی موضوعات مورد بحث است.لین اسکافیلد و استوارت هوور در مقاله ی کتاب شناختی انتقادی خود جایگاه تحقیق را در شبکه ی به هم پیوسته ی دین،رسانه و فرهنگ به بحث گذاشته اند.آنها درباره ی جایگاه این کتاب در مقایسه با دیگر آثار منتشر شده در این زمینه مفصلا توضیح داده اند و به کاستی های دیگر آثاری که انتظار می رفت این مسائل را بهتر تبیین کنند اشاره کرده اند.

این کتاب در در بخش هایی که به بررسی های تجربی و پدیدار شناختی پرداخته است،در وحله ی اول به زمینه های اجتماعی توجه نشان میدهد.گراهام مورداک،مقاله ی خود را با طرح بحثی درباره ی تبیین جایگاه دین در مباحث جاری تحقیقات فرهنگی آغاز می کند و علت نادیده گرفته شدن دین در این تحقیقات را ناشی از علل گوناگون تاریخی،تجربی و نظری می داند.

جسوس مارتین-باربرو در مقاله ی خود به تأمل درباره ی موضوع پیام رسانی و پیوند میان حوزه ی رسانه و حوزه ی فردی و جمعی فرایند ارتباطات می پردازد.مقاله ی او بیشتر ادعانامه ای مستقیم مبنی بر فن آورانه شدن سنتی تحقیقات فرهنگی و رسانه ای است.گرگورگوثالس درباره ی ارتباطات دیداری در چهارچوب معرفت و بینش دینی معاصر به تحقیق پرداخته است.او عقیده دارد برای فهم و دریافت دینی بودن عصر رسانه ها باید به تحلیل انتقادی و تأثیر و کارآمدی شیوه های غیر مستقیم ارتباط جمعی در آگاهی دینی بپردازند.گابریل بار-هایم با تحلیل مسائل معاصر مرتبط به معنا و صفات آیینی آن به نتیجه گیری از این بخش می پردازد.وی با تلفیق ادبیات تحقیقات دینی و تحقیقات مربوط به مناسک و رسانه ها،در قالبی استدلالی که برای فهم دین در عصر رسانه ها ارائه می کند،از حدود مقولات سنتب فراتر می رود.هنگام طرح برداشت مورداک از دین،بار-هایم برای اثبات عمق و غنای تحلیل فرهنگی،بر نظریه های اجتماعی بنیادین،به ویژه نظریه ی دور کیم،تأکید شدیدی می ورزد.در فصل نتیجه گیری کتاب،نات لاندبای به ارزیابی مناسک عمومی مذهبی و شبه مذهبی در فرهنگ معاصر و در چهارچوب نظری رسانه ای می پردازد.وی برای ارائه ی دیدگاه و چشم اندازی مناسب به مطالعه و بررسی المپیک زمستانی سال 1994 ذر نروژ می پردازد.

فصل بعدی به نهادها می پردازد.پیتر هورسفیلد به ارزیابی تاریخی نقش و جایگاه دین نهادی و متداول در عصر رسانه ها پرداخته است.گریس آرتور به مسائل مریوط به مطالعه ی دین توجه نشان داده و بنابراین ویژگی های عصر رسانه را مسئله ی اصلی قلمداد می کند.

دو فصل بعدی مربوط به پدیده ی تلویزیون دینی است.بابی الکساندر تلویزیون دینی را در زمره ی مناسکی به شمار می آورد که با بررسی تاریخ و فرهنگ صورت عاملان و مخاطبان آن،از هنجارهای موجود فراتر می رود.کیان توماسلی و آرنولد شپرسون در مقاله ی نتیجه گیری این بخش،بر اساس نظریه های تحول ارتباطات،اقتصاد سیاسی و نشانه شناسی،به ارائه ی توصیف نظری از این پدیده می پردازند.

بخش آخر کتاب درباره ی اعمال فردی است.استوارت هوور پس از مقالات جانیس پک،کلربادارکو و آلف لیندرمن با ارائه ی دیدگاهی نظری-تاریخی درباره ی تکوین حوزه ی عمومی دینی به نتیجه گییری از این بخش می پردازد.وی برای شناخت بهتر دین در عصر رسانه ها،تلفیقی از ادبیات دین پژوهی،آیین پژوهی و تحقیقات رسانه ای ارائه داده که از مقولات متداول فراتر رفته است.

همچنین در فصل آخر کتاب درباره ی امکان ترکیب مباحث مطرح شده پیشنهادهایی داده می شود.

 




طبقه بندی: دین،فرهنگ و ارتباطات،
برچسب ها: تحلیل رسانه ها دین و فرهنگ، هدف کتاب، نظریه های دین رسانه و فرهنگ، مثلث نظری، بخش های کتاب، مقالات، لین اسکافیلد، استوارت هوور، گراهام مورداک، مقاله، جسوس مارتین-باربرو، گرگورگوثالس، گابریل بار-هایم، نات لاندبای، پیتر هورسفیلد،
ارسال در تاریخ سه شنبه 6 مرداد 1388 توسط نویسنده وبلاگ
قالب وبلاگ